Wetsvoorstel bovenbouw havo-vwo
Reactie
Naam
|
Vechtstede College (mv D.J Thijink)
|
Plaats
|
Weesp
|
Datum
|
8 oktober 2012
|
Vraag1
Welke opmerkingen heeft u over het wetsvoorstel inzake de Tweede Fase havo en vwo?
Ik ben tegen het wetsvoorstel om CKV als verplicht vak af te schaffen. Het vak CKV moet absoluut een verplicht vak blijven. Dit is de enige manier om alle leerlingen op een inhoudelijke en uitgebreide manier te onderwijzen over kunst en cultuur. Veel leerlingen komen niet uit zichzelf in contact met kunst, bijvoorbeeld doordat zij dat niet meekrijgen van hun ouders. De kans is groot dat zij, doordat ze weinig er van af weten zich er in de rest van hun leven niet in zullen verdiepen en ze weinig musea en theater zullen bezoeken. Het volgen van het vak CKV is juist een manier om die interesse wel aan te wakkeren bij jongeren. Door iets te leren over schilderkunst zal een museumbezoek je meer te bieden hebben. Door te leren over theatergeschiedenis zal bezoek aan het theater interessanter voor je zijn dan wanneer je er niets over weet. Kennis over de verschillende kunstdisciplines zal het leven van de leerlingen op deze manier verrijken.
Verder leren ze bij het vak CKV allerlei vaardigheden aan die bij andere vakken niet of nauwelijks worden ontwikkeld. Bij CKV leren de leerlingen hun creativiteit te ontwikkelen, ze leren op een uitgebreide manier te reflecteren, ze leren samen te werken, ze leren te observeren, ze leren te beargumenteren, ze ontwikkelen hun verbeeldingskracht. Ik zie aan mijn leerlingen hoe prettig ze het vinden dat tijdens die twee uur CKV de nadruk op iets anders ligt, dan bij de andere vakken het geval is en hoe ontzettend veel ze daarvan leren. Door alleen in een opdracht aandacht te besteden aan kunst en cultuur is het bijna onmogelijk om de leerlingen echt kennis te laten maken met de verschillende kunstdisciplines en hen de genoemde vaardigheden aan te leren die ze in hun leven hard nodig zullen hebben.
Daphne Thijink
CKV docent op het Vechtstede College te Weesp