Wetsvoorstel bovenbouw havo-vwo
Reactie
Naam
|
design-factory.nl (R Kaanen)
|
Plaats
|
Arcen
|
Datum
|
28 november 2012
|
Vraag1
Welke opmerkingen heeft u over het wetsvoorstel inzake de Tweede Fase havo en vwo?
Het lijkt me onverstandig om ‘CKV’, als eindexamenvak af te schaffen.
Het onderwijs heeft juist 'een derde dimensie nodig'.
Zie voor ook het rapport van de Telderstichting; Onderwijs: de derde dimensie. Ik verzoek u de inhoud als geheel herhaald en ingelast te beschouwen.
Het onderwijs speelt een niet te onderschatten rol bij het adequaat voorbereiden van leerlingen op hun functioneren in de toekomstige wereld.
Naast de overdracht van fundamentele kennis en het bijbrengen van vaardigheden heeft het onderwijs een eigentijdse vorm van ‘Bildung’ nodig, dat zou succesvol kunnen worden uitgebouwd en verder worden versterkt binnen de vakken CKV.
Maar wil je 'Bildung', ook een serieuze plek binnen het onderwijs geven, dan moet je dit uitbouwen en juist ook borgen, dat zou binnen het huidige eindexamenvak CKV mogelijk zijn.
Zaken zoals 'een kritische geest, zelfredzaamheid en relativeringsvermogen', moet worden aangevuld en gecombineerd met 2 1 st century skills, waaronder samenwerken, probleemoplossend vermogen, ICT-geletterdheid, creativiteit en sociale vaardigheden.
Ook empathische aspecten moeten hierbij een plek krijgen en aspecten zoals probleemoplossend vermogen. Training van analytische, praktische en creatieve denkvaardigheden, moeten hand in hand gaan. Juist hier ligt de basis voor innovatie en zelfredzaamheid. (Ik verwijs naar praktische en wetenschappelijke resultaten van het CBO, expertisecentrum op het gebied van hoogbegaafdheid van de Radbouduniversiteit, Nijmegen.
Ook nu al zijn er goede voorbeelden van CKV docenten, die dit brede gedachtegoed verwerken in het vak ‘CKV’. Hieraan zou juist bekendheid moeten worden gegeven, zodat dit als voorbeeld voor anderen kan dienen.
Deze derde dimensie zal niet alleen ‘systematisch’ en ‘op het hoogste’, maar op alle niveaus en binnen alle sectoren van het onderwijs moeten worden aangeboden en wel vanaf de initiële leerfase.
Ik pleit ook voor het doortrekken van deze aanpak, van PO naar VO.
Juist het proces van persoonsvorming of ‘leren leven’ dient hierbij centraal te staan.
Grote stelselwijzigingen, om dit tot stand te brengen of nog meer druk op het overvolle curriculum zijn onnodig: het kan grotendeels worden ingeweven in de huidige structuur en in bestaande vakken, zoals o.a. CKV.
Alleen zo zullen we in staat zijn de jonge generatie adequaat uit te rusten voor de toekomst en de onbekende problemen van ‘overmorgen’.
Bijlage