Wetsvoorstel bovenbouw havo-vwo

Reactie

Naam K&C, expertisecentrum en projectorganisatie kunst en cultuur (drs mes vegt)
Plaats Assen
Datum 5 oktober 2012

Vraag1

Welke opmerkingen heeft u over het wetsvoorstel inzake de Tweede Fase havo en vwo?
Al tientallen jaren heeft het onderwijs de taak leerlingen voor te bereiden op een onvoorspelbare toekomst waarin kennis steeds belangrijker wordt. Er wordt dan ook al enige tijd gesproken van een kenniseconomie of kennismaatschappij. Maar ook het concept van de kenniseconomie zelf is aan verandering onderhevig: waar eerder vooral de technologische ontwikkeling centraal stond wordt nu de creatieve ontwikkeling steeds belangrijker. Creatieve ontwikkeling in de brede zin: artistieke creativiteit (verbeelding en originele ideeën uitgedrukt in tekst, geluid, beeld en beweging), wetenschappelijke creativiteit (experimenten) en economische creativiteit (innovatie). Daarnaast biedt historisch besef houvast bij die snelle veranderingen, draagt bij aan de constructie van een eigen identiteit en aan de overdracht van gezamelijke waarden. Creatieve ontwikkeling en historisch besef zijn dus noodzakelijk om de vraagstukken van de 21ste eeuw te kunnen beantwoorden. Zijn taal en rekenen, of kennis van wiskunde, Nederlands en Engels dan voldoende uitrusting daarvoor? Nee, kinderen en jongeren verdienen een betere uitrusting voor toekomstige arbeids- en maatschappelijke participatie. Cultuuronderwijs, bestaande uit kunst, erfgoed en media, is nodig voor de creatieve ontwikkeling, historisch besef, samenlevingsvorming en de ontwikkeling van de eigen identiteit. K&C, expertisecentrum en projectorganisatie uit Assen sluit zich hierin aan bij geluiden in de samenleving die steeds luider beginnen te klinken: juist een jongere dat zich kunstzinnig ontwikkelt krijgt meer kansen in de maatschappij.