Wetsvoorstel bovenbouw havo-vwo
Reactie
Naam
|
RSG stad en esch Diever (A Driessen)
|
Plaats
|
Diever
|
Datum
|
5 oktober 2012
|
Vraag1
Welke opmerkingen heeft u over het wetsvoorstel inzake de Tweede Fase havo en vwo?
Destijds is het vak ingevoerd om cultuurdeelname te vergroten, maar ook om leerlingen vaardigheden aan te leren die nodig zijn voor de bovenbouw, het hoger onderwijs en de "echte" wereld en te weinig leerden bij andere vakken. Op onze school benutten we dit aspect van CKV ten volle. Leerlingen leren door het organiseren van bezoeken aan culturele instellingen, het bezoeken van diverse culturele activiteiten en het maken van verslagen om te gaan met planning, organisatie, deadlines, het verwerken van externe bronnen en eigen waarneming en het vormen van een kritische, goed onderbouwde eigen mening. In de les leren leerlingen samenwerken, presenteren, verdedigen van meningen en keuzes en het creatief oplossen van allerlei vraagstukken. Veel bij CKV geleerde vaardigheden gebruiken leerlingen bij andere vakken en bijvoorbeeld ook bij het maken en presenteren van hun profielwerkstuk. Het bedrijfsleven zit te springen om mensen met al deze vaardigheden, in vele personeelsadvertenties komen de woorden creatief denkvermogen voor. Door leerlingen bij het vak CKV kennis te laten maken met kunstdisciplines waarin anderen hun creatieve denkvermogen hebben ingezet om communicatie in al haar facetten ten toon te spreiden wordt hun creativiteit in communicatieve vaardigheid vergroot en aangescherpt zodat zij de toekomst met een gerust hart tegemoet kunnen treden. Zo compleet als CKV is, is geen enkel ander vak. Hedendaagse aandachtspunten ter verbetering van het onderwijs als "differiënteren", "beeldcoaching", "gestructureerd teksten formuleren" en een "activerende didactiek", is allemaal al bij CKV aanwezig.
De minister wil al deze kwaliteiten in 1 vak overboord gooien om rekenen en taal meer aan te laten bieden. Basisvaardigheden die al in vele vakken aan bod komen. Juist CKV zorgt er voor dat de leerlingen de rijkdom leren waarderen die het ten volle leren benutten van communicatie als middel om om jezelf en andere in de maatschappij op waarde te schatten. Natuurlijk is het meer kunnen aanbieden van rekenen en taal gewenst maar niet ten koste van een ander vak dat andere vaardigheden leert ontwikkelen
De minister ruilt het 1 in voor het ander vanuit een populistische optiek: de gedachte dat leerlingen rekenen en vaardigheden meer moeten beheersen. Maar geen enkel weldenkend mens zal willen dat dit ten koste van het aanleren van andere zaken zal moeten gaan.