Wetsvoorstel bovenbouw havo-vwo
Reactie
Naam
|
Docent kunstvakken F. van der Pluijm
|
Plaats
|
Spijkenisse
|
Datum
|
4 oktober 2012
|
Vraag1
Welke opmerkingen heeft u over het wetsvoorstel inzake de Tweede Fase havo en vwo?
"Eigenlijk zou iedereen een vak aan een creatieve opleiding moeten doen. Of je nou bankier wil worden of kunstenaar. Dat je creatief met problemen om leert gaan", aldus Kiki van Eijk, designer van wereldberoemde ontwerpen in een interview (NRC-Next, 4-10-12). In hetzelfde interview vertelt ze hoe de decaan van de middelbare school haar geadviseerd heeft om naar de designacademie te gaan. Nederlands design evenals de filmindustrie doen het buitengewoon goed in de wereld.
Dit succes komt niet uit de lucht vallen. Dit heeft te maken met een goed afgestemd cultureel en onderwijsklimaat. De vakken ckv en kunst algemeen in de bovenbouw van de Havo en Vwo dragen hiertoe bij.
Afschaffing van het vak ckv en onderbrengen van het vak kua bij andere vakken (Havo) is een verarming van de algemene en creatieve ontwikkeling van leerlingen. De rekening voor het geblunder bij taal en rekenonderwijs wordt neergelegd bij de kunstvakken.
Wat moet je met Engels, Nederlands en wiskunde als de creativiteit ontbreekt om er iets mee te doen?