Wetsvoorstel bovenbouw havo-vwo

Reactie

Naam ArtEZ (L.M. van Slagmaat)
Plaats Arnhem
Datum 15 oktober 2012

Vraag1

Welke opmerkingen heeft u over het wetsvoorstel inzake de Tweede Fase havo en vwo?
Als studente van docent beeldende kunst en vormgeving aan ArtEZ te Arnhem wil ik graag mijn motivatie naar voren brengen voor het behoudt van het vak CKV.
Ik ben van mening dat een vak als CKV ontzettend belangrijk is voor middelbare scholieren als motivatie om naar school te gaan, voor persoonlijke ontwikkeling, stimulans creatief denken, om in contact te komen met kunst, maar ook zeer belangrijk is voor de maatschappij. Hier onder uitleg hier van.
- Een vak als CKV is een stimulans om creatief te denken. Je leert hier iets, wat je bij andere vakken niet leert. En creatief denk is iets wat je kan toepassen op alles in je leven en iets wat zeer veel kan opleveren voor de scholier zelf maar ook voor de maatschappij.
- Ik als scholier heb van het vak CKV enorm genoten. Persoonlijk maar ook door de sfeer die er in de klas ontstond door dit vak, het veroorzaakte een sociale cohesie. Iets wat erg belangrijk is tijdens de middelbare schooltijd.
- Door een vak als CKV komen kinderen die geen cultuur mee krijgen vanuit huis, toch in contact met cultuur. Als je dit vak weg haalt, zal er een grote groep mensen komen die nooit iets mee krijgen van cultuur. Ik ben van mening dat scholen verantwoordelijk zijn voor een stukje opvoeding, net zoals bijvoorbeeld seksuele voorlichting, moet er ook cultuur voorlichting zijn.
- Cultuur op school draagt bij aan een stukje Nederlandse identiteit. We hebben als land, maar ook als Europa bijvoorbeeld een cultuur. Daar moeten we sterk voor staan met z’n allen.
- CKV maakt leren buiten school mogelijk. Dit is iets wat je moet ervaren, want later in je werk of studie zal dit soms ook zo zijn.
-Creatieve beroepen in de creatieve industrie worden voorstelbaar door een vak als CKV. Dit is van groot belang voor de participatie in kunst en cultuur.
- Kunst is van belang voor de beschaving
- CKV kan heel goed werken als motivatie voor andere school vakken. Op het moment dat jij slecht bent in Nederlands en Engels (vakken waar de focus op ligt) en je deze vakken niet leuk vindt is je motivatie niet zo hoog. Op het moment dat je in de ochtend eerst aan CKV kan werken en je weer lol hebt ik school, heb je s ’middags weer motivatie om Nederlands te leren.

Ik hoop dat jullie door alle motivatie die jullie krijgen, stil staan bij wat jullie voorstellen. Hebben jullie enig idee hoeveel impact dit gaat hebben op de hele maatschappij. Denk goed na voor dat je iets doet.