Wetsvoorstel bovenbouw havo-vwo
Reactie
Naam
|
fons vitae lyceum (ckv voor iedereen m de weijer)
|
Plaats
|
amsterdam
|
Datum
|
9 oktober 2012
|
Vraag1
Welke opmerkingen heeft u over het wetsvoorstel inzake de Tweede Fase havo en vwo?
Mijn ervaring op verschillende scholen in het voortgezet onderwijs is dat CKV een vak is dat juist zo broodnodig is op scholen waar cultuuronderwijs van huis uit niet hoog op de agenda staat. Waar de school zelf niet warm loopt voor 'ingewikkelde', 'andere' vakken en lessen is het juist de redding van de de kunstvakdocent dat CKV een verplicht onderdeel vormt van het examen. Hierdoor komen leerlingen met kunst en cultuur in aanraking ondanks dat de school en de ouders daar niets mee hebben. En dat zijn nu juist de leerlingen die je als overheid zou moeten willen bereiken. Jongeren die met hun ouders nooit naar een voorstelling of een museum gaan komen ermee in aanraking door het vak CKV en kunnen daardoor ontdekken dat de wereld groter, spannender, gekker en mooier is dan zoals zij hem thuis kennen. Daar zit een van de meest waardevolle kanten van dit vak. Als iedere school zelf moet gaan invullen wat ze aan cultuur doen zal het voor de leerlingen die het het hardst nodig hebben nog meer culturele armoede worden.
Marieke de Weijer, docent Tekenen en Kunstgeschiedenis.