Wetsvoorstel bovenbouw havo-vwo

Reactie

Naam Drs. ing. G.G.G. Ledoux
Plaats Maastricht
Datum 4 november 2012

Vraag1

Welke opmerkingen heeft u over het wetsvoorstel inzake de Tweede Fase havo en vwo?
Ik vraag me af waarom ANW als verplicht vak wordt afgeschaft. Ik geef zelf ANW en het vak is een zeer welkome aanvullen op de ontwikkeling van leerlingen.

Veel leerlingen hebben geen idee van het belang van onderzoek en zijn niet kritisch naar informatie die ze tot zich nemen. De wiki-generatie meent dat vrijwel alle informatie op het internet als waar kan worden beschouwd.
ANW help álle leerlingen in de ontwikkeling van een meer kritische houding.

Daarnaast is het, zéker voor leerlingen met CM of EM profiel, in de bovenbouw het enige confrontatie met wetenschap en natuurwetenschappelijke processen.

Helaas is het juist het verplichte karakter van het vak wat de keerzijde van de medaille blootlegt. Omdat het vak verplicht is (en er voor elke leerling dezelfde eisen gesteld moeten worden) vormen zich vaak heel gemengde groepen, in een cluster zitten leerlingen van alle profielen. Het is heel moeilijk een vak interessant te houden als de ene helft zich verveelt omdat de inhoud niet diep genoeg gaat terwijl de andere helft zich verveelt omdat het onderwerp te technisch is. Volgens sommige van mijn -ckv-collega's speelt dit probleem ook bij CKV, uiteraard dan precies anders om.

Mijn voorstel zou zijn om het verplichte karakter van het vak niet helemaal te verwijderen maar binnen bepaalde profielen te behouden. BOm dan meteen binnen andere profielen dan het complementaire vak CKV te verplichten. Op deze manier snijdt het mes aan weerszijden.