Wetsvoorstel bovenbouw havo-vwo

Reactie

Naam N van de Velde-Krocké
Plaats Hoek
Datum 28 september 2012

Vraag1

Welke opmerkingen heeft u over het wetsvoorstel inzake de Tweede Fase havo en vwo?
- Het is onbegrijpelijk dat na zoveel investeringen in een rijk cultureel infrastructuur dit nu in een klap ongedaan wordt gemaakt. Om maar te zwijgen over de gevolgen die het heeft op cultuurbezoek, kunstbeoefening en de amateurkunst.
- De eenzijdige nadruk op het logisch-mathematische en convergente denken, betekent de dood voor de ontwikkeling van het creatieve denken. Voor innovatie en vernieuwing zijn juist creatief en divergent denken noodzakelijk!
- Als CKV wordt afgeschaft is het nog maar de vraag of en welke andere regeling er voor in de plaats komt. Heeft deze wel dezelfde status en weging als wat het vak CKV nu in het onderwijs inneemt? Ik vrees van niet.
- CKV is een vak apart, dit kan nooit en tenimmer door andere vakken in zijn geheel worden opgenomen of worden geintegreerd in andere vakken; andere vakken hebben ook een goed gevuld eigen programma/curriculum.
- Daarnaast wordt met de nadruk op wiskunde en engels en nederlands voornamelijk maar één hersenhelft aangesproken, terwijl voor een goed functioneren in de maatschappij beide hersenhelften aangesproken/ontwikkeld dienen te worden. De kunsten cultuurvakken zijn bij uitstek de vakken waar de andere hersenhelft wordt aangesproken!
- Dit alles betekent een ernstige verschraling van het onderwijs.