Wetsvoorstel bovenbouw havo-vwo

Reactie

Naam Staring College Lochem (docent B. Keer)
Plaats Lochem
Datum 24 september 2012

Vraag1

Welke opmerkingen heeft u over het wetsvoorstel inzake de Tweede Fase havo en vwo?
Afschaffen van de wettelijke verplichting tot het vak ckv zal, in combinatie met een steeds toenemende druk op meer ruimte voor wiskunde en Engels (waarom Duits niet -eveneens- als kernvak!?)voor veel scholen inhouden dat zij inderdaad ckv gaan beperken of zelfs afschaffen. Op veel scholen zal dit tot gevolg hebben dat leerlingen (zeker in de bovenbouw) die geen cm profiel hebben niet of nauwelijks met het rijke landschap van kunst en cultuur in aanraking komen. Willen we in het onderwijs bijdragen aan de ontwikkeling van creatieve, zelf nadenkende jonge mensen die de broodnodige vernieuwing in onze maatschappij kunnen brengen, dan moet kunst en cultuur (juist ook voor leerlingen met een exact profiel!) op school een van de pijlers blijven.
Verdwijnt dit steeds meer, dan krijgen we een generatie met een nog beperkter wereldbeeld, die alleen maar klaargestoomd is om in een maatschappelijk hokje zijn/haar taak uit te voeren. Dat willen we toch niet? Een maatschappij die er de zin niet meer van inziet dat dingen soms juist geen nut moeten hebben, verliest haar kans om zich te ontwikkelen. En als zelfs het onderwijs dat al niet meer dreigt in te zien, vrees ik het ergste...
En dan nog dit: welkdenkende en creatieve alpha's zijn toch net zo belangrijk voor onze maatschappij als geniale beta's. Waarom dan die weldenkende en creatieve alpha's de kans ontnemen op een behoorlijk diploma door wiskunde verplicht te stellen voor hen?