Wetsvoorstel bovenbouw havo-vwo
Reactie
Naam
|
S Franssen
|
Plaats
|
Arnhem
|
Datum
|
15 oktober 2012
|
Vraag1
Welke opmerkingen heeft u over het wetsvoorstel inzake de Tweede Fase havo en vwo?
Ik sta negatief t.o.v. het idee om scholen zelf de invulling te geven aan het kunst onderwijs. Zonder een sterke leidraad zal het aanbod zeker verschralen.
Als zowel student Docent Dans aan de ArtEZ hogeschool voor de Kunsten en als student Technische Natuurkunde aan Universiteit Twente heb ik een breed beeld van de baten van kunstonderwijs bij vervolg studies.
Voor docent dans moge het duidelijk zijn dat het kunstonderwijs belangrijk is voor mijn vervolgstudie.
Echter ook voor Technische natuurkunde is het kunstonderwijs van groot belang. Kunstonderwijs laat je namelijk verder kijken en out of the box denken: Het stimuleert creativiteit.
En dat is nou net wat je nodig hebt in vervolg studies en later ook in je loopbaan. Het oplossen van problemen (mochten ze nou technisch, maatschappelijk, cultureel, economisch of van elke andere aard zijn) vereist behalve kennis en kunde op het bepaalde gebied ook altijd creativiteit! Je kunt wel heel goed sommetjes kunnen maken, maar als je niet creatief bent kun je daadwerkelijke problemen niet oplossen.
In plaats van CKV afschaffen ben ik juist voor het kijken naar hoe docenten beter geschoold kunnen worden in het geven van multidisciplinaire kunst lessen. Waarin niet alleen aandacht wordt besteed aan beeldend, maar ook aan de andere kunstdisciplines en waar docenten met kennis van zaken voor de klas staan.