Wetsvoorstel bovenbouw havo-vwo
Reactie
Naam
|
Kunstbalie (NB) (W.A. van Bruggen)
|
Plaats
|
's-Hertogenbosch
|
Datum
|
25 september 2012
|
Vraag1
Welke opmerkingen heeft u over het wetsvoorstel inzake de Tweede Fase havo en vwo?
Hoe kan het afschaffen van een vak, in dit geval CKV, leiden tot een 'impuls van kwaliteit'? Dit klinkt als wishful thinking ten aanzien van beleidsmakers op scholen. Sinds een jaar of tien is er een prachtig algemeen vormend kunstvak in de bovenbouw van het voortgezet onderwijs. Waarom dit nu weer over boort zetten (en daarmee ook de scholing van docenten en ontwikkeling van lesstof.) Natuurlijk blijft de 'culturele vorming van lln. een opdracht voor de school', dat kan op verschillende manieren worden ingevuld, dat hoef ik niemand uit te leggen. Daarnaast vermoed ik dat collega's van andere vakken momenteel al de nodige moeite ondervinden om hun eigen lesstof in de bovenbouw havo/vwo binnen de gestelde tijd te doceren, laat staan dat ze er nog wat extra culturele vorming bovenop zullen 'gooien'. Naar mijn idee helpt kunst & cultuur je beter onze complexe samenleving te begrijpen, je open te stellen voor het vreemde, etc. Belangrijke competenties voor onze samenleving, maar ook voor het begrip van een verenigd Europa om maar eens iets te noemen. Deze maatregel leidt naar mijn idee tot een verarming van havo en vwo leerlingen in de nabije toekomst.