Wetsvoorstel bovenbouw havo-vwo
Reactie
Naam
|
Maerlant (Drs. A.L. van Goch - van der Pot)
|
Plaats
|
Brielle
|
Datum
|
5 oktober 2012
|
Vraag1
Welke opmerkingen heeft u over het wetsvoorstel inzake de Tweede Fase havo en vwo?
Voor de samenleving en voor een leerling zonder veel gevoel voor wiskunde, maar bijvoorbeeld wel zeer getalenteerd in bijvoorbeeld Frans of Grieks of voor een leerling zonder veel gevoel voor Engels, maar bijvoorbeeld zeer getalenteerd in wiskunde is het jammer dat de route tot een VWO-examen of HAVO-examen wordt afgesloten, als deze verplichte vakken (Engels en wiskunde) een probleem opleveren bij het behalen van een voldoende resultaat bij het examen.
Voor allochtone leerlingen zou het hoge niveau van het vak Nederlands een probleem op kunnen leveren bij het behalen van een VWO-diploma; daarmee gaat misschien wel een toekomstig briljante astronoom voor de wereld verloren.
Culturele Vorming bevordert een brede algemene ontwikkeling en stimuleert creativiteit. Als het vak CKV zou verdwijnen, ook al komt daar een algemenere culturele opdracht voor in de plaats, verarmt dit het onderwijs in Nederland en armen van geest zijn er al genoeg in de wereld.
Als KCV voor gymnasiasten verdwijnt en de cultuur van de Oudheid weer meer binnen de vakken Latijn en Grieks gestalte krijgt, lijkt mij dit geen probleem, mits scholen voldoende lestijd (contacturen) blijven bieden om recht te doen aan de 760 SLU, die per vak door de wetgever zijn vastgesteld. Nog een kritische opmerking: het opzetten van het vak KCV heeft indertijd veel tijd en inspanning gekost van docenten en integratie binnen de Klassieke talen kost wederom veel energie.