Wetsvoorstel bovenbouw havo-vwo
Reactie
Naam
|
Kunstbalie (Consulent voortgezet onderwijs podiumkunsten M.E.L. van Casteren)
|
Plaats
|
Tilburg
|
Datum
|
5 oktober 2012
|
Vraag1
Welke opmerkingen heeft u over het wetsvoorstel inzake de Tweede Fase havo en vwo?
Als dit wetsvoorstel doorgaat dan zijn de kunstvakken in ieder geval op de HAVO weggevaagd. Dit betekent heel veel voor de opleiding van jongeren. Zonder kunstvakken wordt er een gat geslagen in hun ontwikkeling.
De organisatie partnership 21 onderzocht de
vereiste vaardigheden voor de 21ste eeuw en concludeerde dat kunst tot de kerndomeinen behoort en creativiteit tot de
belangrijkste toepassingsvaardigheden (Partnership for 21st century skills, 2006). Uit het onderzoek van Hetland en Winner
(2007) is gebleken dat leerlingen belangrijke kunstzinnige en culturele maar ook academische vermogens voor de toekomst
door kunstonderwijs leren ontwikkelen. Recent onderzoek aan de UvA toonde aan dat leerlingen bij de kunstvakken en bij
het vak ckv hun creatieve vermogens kunnen leren verbeteren (Groenendijk, 2012; Van de Kamp en collega's, 2012) Bron: Expertisecentrum-kunsttheorie, M.T. vd Kamp