Wetsvoorstel bovenbouw havo-vwo
Reactie
Naam
|
Drs. J. Arnold
|
Plaats
|
Warnsveld
|
Datum
|
5 oktober 2012
|
Vraag1
Welke opmerkingen heeft u over het wetsvoorstel inzake de Tweede Fase havo en vwo?
‘We educate our children out of creativity’ zegt Sir Ken Robinson. Terwijl we alle creativiteit en intelligentie nodig hebben om onze toekomst te kunnen ontwerpen. Den Haag bewijst zijn gelijk nog maar eens. Meer toetsen, alle nadruk op de kernvakken Nederlands, Engels en wiskunde. En bezuinigen uiteraard. Een kennismaatschappij draait echter niet om kennis alleen maar ook om de creativiteit om met die kennis iets nieuws en iets beters te maken. Onderwijs valt door niets anders te vervangen dan door beter onderwijs. De kunstvakken op school lijken het slachtoffer te worden van een kortzichtige visie. Bèta en crea vormen geen tegenstelling maar horen bij elkaar. Eenzijdigheid is onzinnig, ze hebben elkaar nodig. Daarbij komt dat esthetische en kunstzinnige ervaringen juist sterke overeenkomsten vertonen met divergent denken: onderscheidend, divers, dynamisch en interactief met simultane inschakeling van vele zintuigen. Hard nodig voor 21st century skills en het construeren van nieuwe kennis. In de woorden van Albert Einstein: ‘wanneer ik mijzelf en mijn gedachtenprocessen observeer, moet ik tot de conclusie komen dat het geschenk van fantasie me meer heeft gebracht dan elke vaardigheid met abstract, positief denken.’ CKV lijkt me daarbij broodnodig en onontbeerlijk.
Ook bijzonder: in de tweede fase nog extra werken aan rekenen en taal? Dat is in de basis fout gegaan. Repareren in de tweede fase is het paard achter de wagen spannen.