Wetsvoorstel bovenbouw havo-vwo

Reactie

Naam S. Sprew van
Plaats Eindhoven
Datum 26 september 2012

Vraag1

Welke opmerkingen heeft u over het wetsvoorstel inzake de Tweede Fase havo en vwo?
Als een school zelf invulling mag geven aan culturele en kunstzinnige vorming zal er in veel gevallen weinig aan gedaan worden, nu is het een vak en dus verplicht om af te sluiten. Je bereikt er alle jongeren mee en iedereen krijgt dezelfde aanpak.
Een vak als CKV is niet alleen een verslagje schrijven van een museum. Jongeren leren er veel meer mee, waar andere vakken geen tijd meer voor hebben. De algemene ontwikkeling, mening leren geven over kunst en cultuur, groepswerk, presenteren, discussieren, op een andere manier met kennis verwerken dan een schriftelijke toets maken zijn een paar voorbeelden wat bij het vak CKV kan leren. Er zijn ook tig onderzoeken gedaan waarom kunst en educatie van belang is en welke meerwaarde het heeft op de samenleving. Alleen al het leren respect te hebben en je mening te kunnen uiten is hier van belang.
Het afschaffen van de cultuurkaartgelden en het bezuinigen op de kunst en cultuursector hangt hier natuurlijk nauw mee samen.
Onze school heeft gelukkig een constructie bedacht om de cultuurkaart voor de leerlingen te handhaven, maar verdere investeringen van de school zelf en vanuit ouderbijdrages lijkt me te ver gaan.
Als dit wetsvoorstel goedgekeurd wordt en de kaalslag in de culturele sector verder gaat, zie ik de toekomst somber, saai en kleurloos tegemoed. Waar moet de passie, de creativiteite en het talent dan heen?