Wetsvoorstel bovenbouw havo-vwo

Reactie

Naam D.F. Boorsma
Plaats Veenwouden
Datum 25 september 2012

Vraag1

Welke opmerkingen heeft u over het wetsvoorstel inzake de Tweede Fase havo en vwo?
Het afschaffen van het vak CKV als kwaliteitsimpuls is nogal krom geredeneerd. Juist CKV als examenvak dwingt scholen een kwaliteitsimpuls te steken in cultuuronderwijs. Een opdracht stellen en daarmee het vak afronden, is scholen de vrijheid geven om weinig tot geen aandacht te besteden aan het vak. Een vak is het en het is ook een leervak. Zo hebben leerlingen het vak CKV een keer voor mij gedefiniëerd: "CKV is leren van je cultuur en die van anderen". Is dat niet de kern van het vak? Met enkel wiskunde, nederlands en engels bereik je dat niet. Met enkel één opdracht stellen of een paar bereik je dat ook niet. Ook niet nu kunst- en cultuuronderwijs zo'n kwaliteitsimpuls krijgt door alle onderzoeken die nu op dit moment worden afgerond.
Overigens geldt dit ook voor het vak ANW. Algemene natuurwetenschappen is voor profielen als E&M en C&M een welkome aanvulling op algemene kennis, omdat binnen deze profielen geen aandacht is voor dergelijke onderwerpen. Algemene natuurwetenschappen is ook een vak wat net zoals CKV een breder leergebied beslaat en de algemene kennis van een leerling aanvult en aanscherpt.
Kijk, als we richting een kenniseconomie willen gaan en kennis willen stimuleren, moet er ook dergelijk aanbod zijn en moeten we ook iedereen die onderwijs geniet aanspreken. Dat er bij sommige vakken meer concentratie moet zijn, dat mag dan een feit zijn voor heel veel scholen. Dat betekent meer uren inroosteren en/of meer begeleiding. Want in de praktijk gaan op dit punt heel veel dingen fout of ontbreekt dit zelfs. Dus voor de toekomst van Nederland: meer geld uittrekken voor onderwijs, aanbod breed houden en meer concentratie. Niet constante aanpassing en verandering, want op dit moment helpen we op deze manier een kenniseconomie om zeep.