Wetsvoorstel bovenbouw havo-vwo
Reactie
Naam
|
Theaterwetenschap, Universiteit van Amsterdam (Dr. P. G. F. Eversmann)
|
Plaats
|
Amsterdam
|
Datum
|
16 oktober 2012
|
Vraag1
Welke opmerkingen heeft u over het wetsvoorstel inzake de Tweede Fase havo en vwo?
Eerlijk gezegd heb ik nog nooit zo'n kolderieke motivatie en inschatting van de verwachte gevolgen van een wetsvoorstel gezien. Er wordt gesteld dat "het wetsvoorstel een kwaliteitsimpuls biedt ten aanzien van de culturele en vormende taak van het onderwijs, door meer ruimte te bieden voor een schooleigen invulling daarvan dan nu met het verplichte vak CKV het geval is". Laten we in dat geval maar alle verplichte vakken afschaffen en vervangen door een mogelijkheid tot 'schooleigen' invulling. Dat zal conform deze redenering dus een kwaliteitsimpuls geven aan vakken als wiskunde, engels, nederlands, e.d. Mij lijkt echter dat kwaliteit van een schoolvak -ook van CKV- nu juist gewaarborgd wordt door 1. het verplicht stellen en 2. de nodige (examen)eisen aan dat vak te stellen.