Wetsvoorstel bovenbouw havo-vwo
Reactie
Naam
|
Drs. HH Tibosch
|
Plaats
|
Nijmegen
|
Datum
|
6 oktober 2012
|
Vraag1
Welke opmerkingen heeft u over het wetsvoorstel inzake de Tweede Fase havo en vwo?
In een recent internationaal onderzoek van het IEA blijken Nederlandse leerlingen het laagst te scoren als het gaat om kennis en vaardigheden die nodig zijn voor 'volwaardig burgerschap'. Zolang het over kennis gaat, doen onze veertienjarigen prima mee, maar het gaat helemaal mis als er vragen komen over sociale en maatschappelijke kwesties en de bereidheid om je actief in te zetten voor een democratisch leefmilieu. In plaats van zich zorgen te maken over deze bedroevende ontwikkeling, besluit onze minister nog wat meer in te zetten op kennis, en nog wat minder op de vakken die zorgen dat je deze kennis op een creatieve en sociale wijze kunt inzetten. CKV gaat niet alleen over tekenen en knutselen en leidt zeker niet alleen op tot een gezellige hobby. CKV stimuleert (samen met Nederlands rijke culturele aanbod) het uiten van je emoties, samenwerking, inzicht in de visie van een ander en het bedenken van creatieve oplossingen. Zeker, CKV heeft een overlap met geschiedenis en Nederlands, maar het is veel meer. CKV zorgt ervoor dat de theoretische kant van het onderwijs in balans blijft met je persoonlijke en sociale ontwikkeling en je kijk op de maatschappij. Een liberaal recht dus eigenlijk, dat door deze minister (naar haar eigen zeggen) gezien wordt als 'oude schoenen'. Daar schrik ik van, en ik vraag me af welke (vervelende) ervaring of gedachte hier achter zit. Als oud-leerkracht en educatief professional nodig ik haar (vast en zeker namens heel veel collega's) uit om eens een echte CKV-les te volgen. Dan kan ze zelf ervaren wat dit toevoegt aan papieren aannames en zal ze waarschijnlijk ook ontdekken dat wat meer kennis van cultuur en vooral ook het durven luisteren naar anderen tot betere ideeën leidt. En een betere maatschappelijke, democratische én liberale score, ook internationaal gezien.