Wetsvoorstel bovenbouw havo-vwo
Reactie
Naam
|
Alkwin Kollege (drs T van Dokkumburg)
|
Plaats
|
Uithoorn
|
Datum
|
27 november 2012
|
Vraag1
Welke opmerkingen heeft u over het wetsvoorstel inzake de Tweede Fase havo en vwo?
* Geen vak CKV betekent het wegvallen van een expliciete brede culturele en kunstzinnige vorming. Dit is onwenselijk in het kader van de brede, culturele en kunstzinnige vorming van leerlingen, de ontwikkeling van hun creatieve vermogens en hun cultuurhistorisch
besef. Er zijn tal van wetenschappelijke onderzoeken die het belang van culturele vorming voor de ontwikkeling van kinderen aanduiden.
* De cruciale rol van een gekwalificeerde vakdocent voor het leren is in veel wetenschappelijk onderzoek aangetoond. Op veel scholen zal culturele vorming bij andere vakken worden ingebed, waardoor het vak gegeven zal moeten worden door onbekwame docenten. Deze docenten hebben al een hele reeks eindtermen waaraan ze
moeten voldoen. Het risico is dan ook groot dat de culturele vorming in het gedrang komt.
* Leerlingen die op de havo voor een profiel cultuur en maatschappij kiezen, moeten een reële gelegenheid hebben om voor een kunstvak te kiezen. De minister stelt leerlingen in
het profiel cultuur en maatschappij nu voor de keuze. Of: een maatschappijvak Of: een cultuurvak kiezen, terwijl zij nu beiden kunnen kiezen. De keuzemogelijkheid om een kunstvak te kiezen wordt daarmee vrijwel onmogelijk gemaakt.
* Geen vak CKV gecombineerd met een verdere beperking van keuze voor kunstvak in C&M betekent een verlies van duizenden banen in kunst- en cultuureducatie. Wanneer er geen ckv vak meer is en wanneer leerlingen nauwelijks nog een kunstvak kunnen kiezen, zijn er ook geen vakdocenten meer nodig. Dit kost duizenden banen aan academisch opgeleide docenten in kunst -en cultuurvakken en aan opgeleide en getrainde educatieve
medewerkers. De rekening wordt daarmee niet alleen bij het onderwijs gelegd, maar ook bij andere ministeries.