Wetsvoorstel bovenbouw havo-vwo

Reactie

Naam KCR (A. Timmermans)
Plaats Rotterdam
Datum 31 oktober 2012

Vraag1

Welke opmerkingen heeft u over het wetsvoorstel inzake de Tweede Fase havo en vwo?
Als middelbare scholier kreeg ik als één van de eerste lichting leerlingen het vak CKV in havo 4. Het vak was toen nog in ontwikkelfase, en de mogelijkheden die het vak heeft werden absoluut nog niet optimaal benut. Ook ik had daar als leerling veel kritiek op. Gelukkig heeft het vak de afgelopen 12 jaar een grote ontwikkeling en professionalisering door gemaakt. Er zijn opgeleide docenten die met veel passie CKV tot een volwaardig vak hebben ontwikkeld. Helaas heeft het vak nog niet de status die het verdient. Er zouden heldere richtlijnen moeten komen over de inhoud van CKV en het dient te worden afgesloten met een cijfer. Dan vindt er een kwaliteitsimpuls plaats. Het ministerie wil, helaas, de andere kant op: CKV afschaffen en een algemene opdracht in de bovenbouw havo en vwo waar leerlingen op structurele en herkenbare wijze kennis hebben van en kennismaken met kunst en cultuur. De school mag zelf weten hoe zij dit vorm geven. Ik ben het er niet mee eens. In mijn opinie is dit het alles behalve een kwaliteitsimpuls. Dit omdat CKV bijdraagt aan de algemene (culturele) ontwikkeling van de leerlingen en de (21st century) skills die de leerlingen ontwikkelen hierbij hard nodig zijn in de huidige maatschappij. Een goede illustratie hiervan is de TED van Ken Robinson: Changing Education Paradigms (http://www.youtube.com/watch?v=zDZFcDGpL4U)of). Wanneer de waarde van CKV niet erkend wordt en ‘verdwijnt’ in andere vakken zal dit een verarming zijn binnen het voortgezet onderwijs.