Wetsvoorstel bovenbouw havo-vwo
Reactie
Naam
|
Vakdidactici kunsttheorie ILO-UvA (A.M. van der Vlies MA)
|
Plaats
|
Amsterdam
|
Datum
|
4 oktober 2012
|
Vraag1
Welke opmerkingen heeft u over het wetsvoorstel inzake de Tweede Fase havo en vwo?
Het wetsvoorstel waarin de minister met het afschaffen van het vak ckv een kwaliteitsimpuls beoogt, zal deze kwaliteitsverbetering gegarandeerd niet bereiken. De kwaliteit van het kunst- en cultuuronderwijs kan alleen gegarandeerd en verbeterd worden wanneer gekwalificeerde en bevlogen ckv docenten de ruimte krijgen om de doelstellingen voor kunst- en cultuuronderwijs gericht op cultuureducatie vakinhoudelijk en vakdidactisch goed vorm te geven en er gedegen onderzoek gedaan wordt naar de wijze waarop de vakdidactiek nog verder verbeterd zou kunnen worden. Door culturele vorming bij andere vakken onder te brengen zal er minder diepgaand aandacht besteed kunnen worden aan de complexe vaardigheden die leerlingen ontwikkelen bij het beschouwen van en reflecteren op kunst en cultuur. Afschaffing van het vak ckv zal dus leiden tot kwaliteitsverlies.
Daarnaast maakt het verdwijnen van het vak ckv het voor culturele instellingen moeilijker hun educatieve doelstellingen te halen. Zonder het vak ckv zal een groot deel van de jongeren niet meer automatisch een cultureel bezoek brengen. Juist voor diegenen die van huis uit niet zomaar in aanraking komen met kunst en cultuur wordt de drempel om een cultureel bezoek te brengen zonder ckv weer verhoogd. De inspanningen van zowel docenten en culturele instellingen om een culturele infrastructuur aan te leggen en álle jongeren in aanraking te laten komen met kunst en cultuur worden met het verdwijnen van ckv teniet gedaan met alle (culturele, sociaal-maatschappelijke en economische) gevolgen van dien.
Kortom:
-Behoud van het vak ckv: dat is de beste garantie voor kunst- en cultuuronderwijs voor alle leerlingen.
-Behoud van het vak ckv en een reële keuze voor een kunstvak op havo: dat biedt de beste garantie voor kwaliteit in onderwijs.
-Behoud van werkgelegenheid voor gekwalificeerde docenten ckv en kunstvakdocenten: dat is noodzakelijk voor het leren van complexe, hogere denkvaardigheden zoals creatief denken, door leerlingen.
-Behoud van het vak ckv is noodzakelijk in het kader van haalbare educatieve doelstellingen voor musea en culturele instellingen.
-Behoud van het vak ckv is belangrijk omdat dit gewenst is door de minister zelf, veel scholen (zoals de cultuurprofielscholen), ouders, leerlingen en politieke partijen.
Namens de vakdidactici kunsttheorie ILO–UvA,
Anne Marie van der Vlies MA