Wetsvoorstel bovenbouw havo-vwo
Reactie
Naam
|
Segbroekcollege (mw I.M Beld)
|
Plaats
|
Den Haag
|
Datum
|
26 oktober 2012
|
Vraag1
Welke opmerkingen heeft u over het wetsvoorstel inzake de Tweede Fase havo en vwo?
Als docente ckv, kua en kubv vind ik het bizar om dit wetsvoorstel te horen. Ik ben het er dan ook absoluut niet mee eens dat het als verplicht examenvak afgeschaft dient te worden. Ckv is juist heel belangrijk voor de toekomst van onze leerlingenen omdat :
- Het stimuleert het creatief denken, dit is belangrijk voor de mens, en de beroepen in
deze samenleving
- Het is een ontmoeting met kunst en cultuur voor de kinderen die dit niet van thuis uit
mee krijgen.
- Scholieren genieten van het vak (ook uit eigen ervaring) en het versterkt de band van
de klas.
- CKV draagt bij aan de NL identiteit, en besef van cultuur.
- CKV maakt leren buiten school mogelijk, door buitenschoolse activiteiten.
- CKV is van belang voor participatie in kunst en cultuur.
- Kunst is van belang voor beschaving
- CKV kan erg motiverend zijn voor de andere school vakken
- CKV is erg belangrijk voor het leren ontdekken van je zelfbeeld, en draagt bij aan steun
en verwerking van emotionele problemen
Ook zou het afschaffen van CKV oneerlijk zijn, zo krijgen kinderen die thuis niet veel over
kunst en cultuur meekrijgen, geen eerlijke kans om hier ook kennis van te krijgen.
Ik wil de minister hierbij dringend verzoeken dit wetsvoorstel aan te passen gericht op twee belangrijke punten. Ten eerste: Behoud van ckv als verplicht examenvak voor alle leerlingen in de bovenbouw van havo en vwo.Ten tweede: Behoud van een reële keuzemogelijkheid voor het kunstvak op havo in het profiel Cultuur en Maatschappij.
Kunstvakken leveren een onmisbare bijdrage aan de ontwikkeling van kinderen tot 'complete' mensen! Zonder deze kunstvakken zal de opbrengst van de kernvakken zonder waarde blijven!!
Bijlage