Wetsvoorstel bovenbouw havo-vwo

Reactie

Naam Pas afgestudeerd docent CKV/Kg/Kua IMP Tielemans
Plaats Beek en Donk
Datum 4 oktober 2012

Vraag1

Welke opmerkingen heeft u over het wetsvoorstel inzake de Tweede Fase havo en vwo?
Het vak CKV is van groot belang voor de algemene vorming van leerlingen. Door dit vak kunnen leerlingen kennis en inzicht op doen over kunst en cultuur, in de breedste zin van het woord.

Daarnaast wordt creatief denken als een belangrijke vaardigheid beschouwd in de creatieve industrie. Kunstzinnige en culturele vorming stimuleert flexibel en divergent denken. Dit is cruciaal voor creativiteit en stimuleert belangrijke vermogens als inlevingsvermogen en maatschappelijk betrokken denken.

Zonder het vak CKV is er geen vaste plaats in het curriculum voor culturele vorming. Dit zou moeten worden overgenomen door andere vakken. De talen en Geschiedenis hebben echter hun eigen (volle) curriculum. Naast ruimte in het lesprogramma ontbreekt het ook aan expertise. Docenten Nederlands, Geschiedenis etc. zijn expert op hun eigen vakgebied en zijn dus niet automatisch ook CKV-docenten.

De kwaliteit van de docent bepaalt de kwaliteit van het onderwijs. Zonder het vak CKV zullen er dus ook geen gekwalificeerde vakdocenten meer zijn die leerlingen de vakspecifieke kennis en vaardigheden kunnen bijbrengen.

Van een kwaliteitsimpuls is dus totaal geen sprake.