Wetsvoorstel bovenbouw havo-vwo

Reactie

Naam Docenten in Opleiding, ILO Universiteit Amsterdam T.C.M. Melkert
Plaats Amsterdam
Datum 4 oktober 2012

Vraag1

Welke opmerkingen heeft u over het wetsvoorstel inzake de Tweede Fase havo en vwo?
Als ckv leraren in opleiding willen wij de minister hierbij dringend verzoeken dit wetsvoorstel aan te passen gericht op twee belangrijke punten. Ten eerste: Behoud van ckv als vak voor alle leerlingen in de bovenbouw van havo en vwo. Ten tweede: Behoud van een reële keuzemogelijkheid voor het kunstvak op havo in het profiel Cultuur en Maatschappij.

Nederland is enorm succesvol op de wereldmarkt. Dit komt niet doordat wij voor hele lage lonen werkzaam zijn, maar omdat wij bijzonder veel investeren in ons onderwijs. Dat moeten we ook zeker blijven doen, het is immers onze enige mogelijkheid in deze globaliserende samenleving. Dat we er daarom voor moeten zorgen dat onze jeugd een goede beheersing van wiskunde, Engels en Nederlands heeft, is vanzelfsprekend. Echter moeten we niet vergeten dat ook kunstvakken van essentieel belang zijn voor de vorming van jongeren. De kunstvakken zorgen dat leerlingen een breder perspectief op de wereld hebben, maar ook complexer kunnen denken. Juist dat is iets waar Nederland zoveel behoefte aan heeft, nu meer dan ooit.

Het vak ckv is een garantie voor alle leerlingen, ongeacht afkomst en status, om met kunst en cultuur in contact te komen. Bovendien zorgt een goede begeleiding van deskundige docenten ervoor dat de leerlingen verbanden leren leggen, inzichten verkrijgen en creatief hun ideeën kunnen toepassen. Hierop bezuinigen zou een grote vergissing zijn. Vooral omdat met deze bezuiniging niet alleen een vak verdwijnt op school dat erg waardevol is, maar het ook een heleboel geïnvesteerd geld laat wegspoelen. Meer dan ooit zijn musea ingericht om jongeren te begeleiden en hebben theatergroepen de mooiste educatieve pakketten. Dit is allemaal een voortvloeisel vanuit de vraag die scholen creëerden. Na het aanpassen van de cultuurkaart zou het huidige besluit erg onverstandig zijn. Hoewel het hele culturele veld de ogen heeft geopend voor educatie, zij moeten wel geopend blijven. De school kan hier een forcerende factor in spelen. Ontneem de scholen niet de mogelijkheid om Nederland bij de top kennis-economieën te houden. Daarvoor zijn niet alleen wiskunde en Engels nodig, maar dit vraagt een brede instelling van iedereen. Een culturele instelling.

Thijs Melkert, mede namens Adriënne Bakker, Marjet Bloys, Sarah Broekhoven, Yvette Oostendorp en Irma de Vries.