Wetsvoorstel bovenbouw havo-vwo

Reactie

Naam mw I Fernee
Plaats Heiloo
Datum 24 oktober 2012

Vraag1

Welke opmerkingen heeft u over het wetsvoorstel inzake de Tweede Fase havo en vwo?

Vooral vanuit CKV-hoek en de Kunstsector is er heel veel verzet tegen het voorstel: voor veel vakdocenten betekent het dat ze hiermee hun baan kwijtraken en dat de creatieve vakken vrijwel verdwijnen uit de bovenbouw van Havo en Vwo. Culturele instellingen gaan de aanloop van schooljeugd missen die ze hard nodig hebben voor hun educatieprogramma en inkomsten (iets dat door het ministerie juist is opgelegd als een kerntaak). Studenten die op dit moment in opleiding zijn voor docent eerstegraads CKV/Kunst zien hun toekomst in rook opgaan.
Veel leerlingen zullen niet meer in aanraking komen met Kunst en Cultuur en de vorming in creatief denken en creatieve vaardigheden (iets dat wel van leerlingen wordt verwacht in vervolgopleidingen en later in de maatschappij) niet meer meekrijgen in het voortgezet onderwijs. Het blijft een wettelijke verplichting voor scholen om culturele vorming aan te bieden, maar een school mag het zelf invulling geven, het is geen onderdeel meer van het examen en het wordt geadviseerd om deze taak neer te leggen bij docenten van talen, geschiedenis en aardrijkskunde (die zouden daar beter toe in staat zijn dan vakdocenten CKV). Raar genoeg vinden de ministers dat met hun maatregelen het “cultureel onderwijs meer verankerd wordt in de bovenbouw” en “de kwaliteit van het cultureel onderwijs toeneemt”. Dit lijkt nergens op gebaseerd te zijn en wordt ook nergens in het voorstel beargumenteerd. Bovendien gaat het wetsvoorstel in tegen de adviezen van de Onderwijsraad en de Verkenningscommisie Kunstvakken (door de minister zelf ingesteld). Deze adviseerden om het vak CKV juist meer te verankeren en de einddoelen beter te concretiseren.