Wetsvoorstel bovenbouw havo-vwo
Reactie
Naam
|
kunstenaar (drs s. winklaar)
|
Plaats
|
delft
|
Datum
|
15 november 2012
|
Vraag1
Welke opmerkingen heeft u over het wetsvoorstel inzake de Tweede Fase havo en vwo?
In de Memorie van Toelichting mis ik :
1. een consistente lange termijn visie op kunst- en cultuurbeleid
Kunst en cultuur draait in toenemende mate om marktwerking en de overheid beperkt zich steeds meer op kerntaken. Het voortgezet onderwijs biedt een basis: de leerlingen van vandaag zijn de kunst en cultuurconsumenten en -producenten van morgen. Hoe steviger de basis, des de meer vraag naar brede varieteit kunst- en cultuurprodukten. Nu investeren in harde exameneisen betekent morgen profiteren van een goed functionerende marktwerking.
2. een toelichting welke kerntaak de regering voor zich ziet in kunst- en cultuureducatie
Wel 3 adviescommissies hebben in de afgelopen maanden (op Uw verzoek) geadviseerd over kunst- en cultuureducatie in het voortgezet onderwijs. Mij dunkt dat in elk geval in de Memorie van Toelichting een meer principiele positionering kan worden uiteengezet.
3. toelichting op de noodzaak van de wetswijzing inzake vervallen CKV
Artikel 6 van de aanwijzingen voor de regelgeving stelt: "Tot het tot stand brengen van nieuwe regelingen wordt alleen besloten, indien de noodzaak daarvan is komen vast te staan." De huidige Memorie van Toelichting voorziet hier nu echter niet in.
Daarnaast wordt geen onderbouwing gegeven voor het vervangen van (in de praktijk) SMART-geformuleerde doelen door een algemene opdracht zonder toetsingskaders noch specificaties.