Wetsvoorstel bovenbouw havo-vwo

Reactie

Naam Bachelor of Art and Education O.F.M. Dröge
Plaats Roermond
Datum 24 september 2012

Vraag1

Welke opmerkingen heeft u over het wetsvoorstel inzake de Tweede Fase havo en vwo?
Afschaffen v. CKV betekent een verarming v/h geest verruimend denken. CKV houdt veel meer in dan alleen kunst en cultuur. Leerlingen leren verslagen te maken, presentaties te maken, leren om gaan met presentatie apparatuur, leerlingen leren plannen, leren samen te werken etc.
De luxe (er is te veel afleiding voor de jeugd) en bijbaantjes die het studeren in de weg staan is een groot probleem. Beperk het werken onder de 18. Is de maatschappij afhankelijk geworden van goedkope arbeid.
Doordat gezinnen veelal uit tweeverdieners bestaan is er thuis geen opvang na school. Er is geen controle over de kinderen en de discipline of het aanzetten tot studie na school ontbreekt. Het werk en de noodzaak voor vele gezinnen om twee verdiener te zijn en zelfs nog meerdere bijbaantjes er bij te moeten hebben slokt de tijd voor opvoeding van de kinderen op. Dit kan bij beïnvloedbare kinderen negatief uitwerken. Ouders hebben hun eigen kinderen soms niet meer in de hand. (Hierbij pleit ik zelfs voor een nieuw vak opvoedkunde voor ouders of al in een eerder stadium voor iedereen)
De maatschappij doet veel te weinig met de kennis die er is uit onderzoek ( in Finland gaan de kinderen pas op hun 7e naar school, hebben ruimere vakanties, en hebben betere leerprestaties).
Verantwoordelijkheid nemen, inzicht hebben, bewust zijn van en niet meer naïef handelen is voor de grote meerderheid toch iets voor latere leeftijd. De maatschappij kunnen we niet in een stap veranderen. Ik pleit wel dat we de veranderingen inzetten naar gelang alle wijsheid die er is.
Taal en rekenen moet in het basis onderwijs goed worden aangeleerd (onderwijs hoeft niet alleen maar leuk te zijn maar moet gericht zijn op kennis).
Leerlingen worden op advies van onafhankelijke onderzoek-
bureaus geplaatst op het voor hun op juiste niveau in het voortgezet onderwijs. Hiermee voorkom je veel ellende en frustraties bij leerlingen en idem dito bij leraren. Zorg dat onderwijs meer gestroomlijnd kan lopen.
Onderwijzers zouden niet meer dan 20 lesuren mogen geven.
Sleur. De sleur moet er uit in deze maatschappij. Voor iedereen geldt dat er meer plaats zou meten komen voor een uitstapje in het leven (plaats voor geestverruiming, geestverdieping etc.) om daarna weer opnieuw en verfrist je aan je taak te wijden. Deze uitstapjes kunnen zijn: werken in het buitenland, ander werk, een betaalde studie periode, opvoeden van je kinderen, goede doelen, meditatie, etc zijn.


Onno Dröge