Wetsvoorstel bovenbouw havo-vwo
Reactie
Naam
|
Helen Parkhurst School voor voortgezet Dalton onderwijs (Dhr. NMTC Selen)
|
Plaats
|
Almere
|
Datum
|
4 oktober 2012
|
Vraag1
Welke opmerkingen heeft u over het wetsvoorstel inzake de Tweede Fase havo en vwo?
Het vak CKV moet als verplicht (eindexamen)vak worden opgenomen in havo en vwo. Een mogelijkheid is om het vak te koppelen aan de bestaande kunstvakken in onder en bovenbouw. Dat geeft verdieping voor de kunstvakken. Als leerling ben je niet alleen aan het leren over en met kunst maar er is ook een verplichte confrontatie met kunst en cultuur onder schooltijd. Het is heel vreemd dat in het wetsvoorstel kunst niet genoemd wordt als vak waaraan CKV gekoppeld zou kunnen worden. Binnen het vak CKV worden door leerlingen bijzondere en leerrijke ervaringen opgedaan onmisbaar voor een goede algemene ontwikkeling, noodzakelijk voor deelname in onze maatschappij. Het argument dat scholen de vrijheid hebben om het vak een plaats te geven in het curriculum wordt niet gebruikt bij het vak wiskunde. De vraag is waarom niet. Als we het belangrijk vinden dat leerlingen actief met kunst geconfronteerd worden en hierop met kennis van zaken kunnen reflecteren, dan moet het vak verplicht worden gesteld en met een cijfer beoordeeld worden dat meetelt bij overgang naar een volgende klas, bij determinatie naar een bepaald schooltype en bij het eindexamen. Dan pas kan het vak zich volledig ontwikkelen en zullen scholen en aanbieders van cultuur en kunst investeren in dit vak.