Wetsvoorstel bovenbouw havo-vwo
Reactie
Naam
|
IVKO (Individueel Voortgezet Kunst Onderwijs) (directeur JHM Jansen)
|
Plaats
|
Amsterdam
|
Datum
|
29 oktober 2012
|
Vraag1
Welke opmerkingen heeft u over het wetsvoorstel inzake de Tweede Fase havo en vwo?
Als directeur van een school die kunst(onderwijs) hoog in het vaandel heeft staan, heb ik grote bezwaren tegen dit wetsvoorstel. dagelijks merk ik
a) dat de leerlingen met ongelooflijk veel plezier naar school gaan
b) dat zij gaandeweg allerlei vaardigheden/inzichten ontwikkelen (reflecteren op zichzelf en anderen, samenwerken, creativiteit, zelfbewustzijn, tolerantie, e.d.) én
c) dat zij veel meer zicht krijgen op de ontwikkeling van de kunst en cultuur in relatie met onze geschiedenis en de huidige samenleving. En zeker ook de plek van kunst en cultuur in andere samenlevingen.
Het vak CKV draagt daar enorm aan bij. Het vak als serieus te nemen vak afschaffen en vervolgens zeggen dat daarmee de kwaliteit omhoog gaat is een wel erg doorzichtige poging om dit voorstel 'te verkopen'. Alle jongeren moeten gegarandeerd in aanraking komen met kunst en cultuur.
Daarnaast: wanneer je een profiel hebt dat Cultuur en Maatschappij heet, dan is het toch wel erg vreemd dat het 'bindende vak' naar de marge te duwen. En dan ook nog wiskunde gaan verplichten binnen dit profiel zal betekenen dat veel talentvolle jongeren onterecht de kans ontnomen wordt op hùn niveau door te studeren.