Wetsvoorstel bovenbouw havo-vwo

Reactie

Naam Liemers College (Liemers College, theater- en CKV docent K.A. Oosterink)
Plaats Zevenaar
Datum 2 oktober 2012

Vraag1

Welke opmerkingen heeft u over het wetsvoorstel inzake de Tweede Fase havo en vwo?
Ik geef sinds 12 jaar CKV, en vind het absurd dat jarenlang doorontwikkeld onderwijs op deze manier met een paar pennenstreken van de baan zou zijn. We krijgen die kwaliteit nooit meer terug. Als je aan de scholen overlaat om het cultuuronderwijs zelf in te richten zal dat vaak neerkomen op een bezuiniging, in uren of budget.
Er zijn vele argumenten om cultuur substantieel onderdeel te laten zijn van het onderwijs:
1. We weten dat de huidige generatie baat heeft bij creatieve manieren van denken. Onderzoeken wijzen uit dat er hersenverbindingen ontwikkeld en gestimuleerd worden door het actief en receptief bedrijven van kunst. Zie bijvoorbeeld het werk van Mark Mieras.
2. Cultuur moet onderdeel moet zijn van een brede algemene opvoeding.
3. De aandacht voor taal- en rekenen zal op deze manier offers vragen die ten koste gaat van deze brede opvoeding.
4. Cultuur mag niet weggehaald mag worden van ervaren en kunstvak-geschoolde docenten, want het onderbrengen bij andere vakken doet geen recht aan deze opgebouwde kwaliteit
5. Het wetsvoorstel lijkt in elkaar geknutseld te zijn zonder enige kennis van zaken; er wordt een argumentatie gehanteerd die volkomen onlogisch klinkt 'het kunstonderwijs moet afgeschaft worden om een kwaliteitsimpuls te geven aan ditzelfde kunstonderwijs'
6. Er al zodanig bezuinigd is op kunst(onderwijs) dat de grens bereikt is.
7. Toen CKV ingevoerd werd hebben de bestaande kunstvakken uren moeten inleveren. Die uren krijgen zij niet terug.