Wetsvoorstel bovenbouw havo-vwo
Reactie
Naam
|
Montessori College (G.J.M. Holthuizen)
|
Plaats
|
Nijmegen
|
Datum
|
5 oktober 2012
|
Vraag1
Welke opmerkingen heeft u over het wetsvoorstel inzake de Tweede Fase havo en vwo?
Het vak CKV is een van de weinge vakken waarin leerlingen echt bewust bezig zijn met hun eigen cultuur en kennis nemen van cultureel erfgoed. Dat de minister de culturele inhoud wil overlaten aan de scholen (die al zo moeten roeien met de riemen en wellicht pragmatische keuzes zullen maken), staat in schril contrast met wat er staat in het advies Verkenningscommissie kunstvakken: "Het vak CKV heeft de cultuurdeelname van de leerlingen bevorderd." Ook is er de aanbeveling om het vak met een cijfer af te sluiten en om docenten bij te scholen en klein onderhoud aan het programma te plegen. Deze commissie is door hetzelfde ministerie aan het werk gezet! Tot slot moet het mij van het hart dat zonder culturele en kunstzinnige vorming leerlingen (en wellicht toekomstige beleidsmakers) een gebrek aan creativiteit parten zal spelen, dat leidt tot net zo ondoordachte en onlogische voorstellen als wat nu voorligt.