Wetsvoorstel bovenbouw havo-vwo

Reactie

Naam Ryemma R Stoop
Plaats Tilburg
Datum 26 september 2012

Vraag1

Welke opmerkingen heeft u over het wetsvoorstel inzake de Tweede Fase havo en vwo?
Leerlingen alleen voorschotelen hoe iets feitelijk zit, zegt niet dat leerlingen leren hoe ze ZELF moeten denken. Iets van verschillende invalshoeken beschouwen, leren nadenken over wat je ziet en nadenken en formuleren wat je zelf vind van de maatschappij is essentieel. Maar het wordt steeds meer onder een tafel geschoven. Het individu ontwikkelen is niet meer belangrijk, maar wordt wel gevraagd in de rest van je leven.
Waar moet een leerling deze vaardigheden nog ontwikkelen?
Het afschaffen van CKV is het afschaffen van het kritische denken en dit ontwikkelen. Het stompt de toekomst af tot een machine die zich niet meer kan en mag uiten terwijl de beeldcultuur om de leerlingen heen schreeuwt zonder begeleiding.
Een evenwichtig mens wat kan functioneren in de maatschappij is niet gebaseerd op perfecte exacte vakken en taal. Hier heb je niets aan als je geen kader hebt waar je het zelfstandig in kan plaatsen. En je hebt er ook niets aan als je thuis zit met een burn-out omdat je niet meer weet wat je moet met je gedachten en emoties zonder ze te kunnen relativeren of uiten.
CKV is niet kliederen met wat houtskool, het is niet het bekijken van een stoffig beeld of wat houtjes op elkaar lijmen. Het is leren onderzoeken, kijken en denken. Maar helaas acht onze overheid nadenken niet meer belangrijk in de toekomst.
Om dan nog maar te zwijgen over het land waar wij, de Nederlander, trots op moeten zijn maar niet meer weten waarom; omdat we de gehele culturele achtergrond niet meer mee krijgen. Maar we moeten natuurlijk wél onze schouders er onder zetten om alles omhoog te houden.


R. Stoop
- Docent Beeldende Kunst in opleiding & freelance animator/illustrator.

Bijlage