Wetsvoorstel bovenbouw havo-vwo
Reactie
Naam
|
docent dans E. Pijnenborg
|
Plaats
|
Tilburg
|
Datum
|
28 november 2012
|
Vraag1
Welke opmerkingen heeft u over het wetsvoorstel inzake de Tweede Fase havo en vwo?
CKV moet niet worden afgeschaft!
Het is mij niet duidelijk welke kwaliteitsimpuls het afschaffen van CKV als verplicht vak het voortgezet onderwijs zou moeten geven. Dit voorstel veegt in één klap alles van tafel wat we de afgelopen jaren met het kunstonderwijs hebben opgebouwd.
De school mag dan zelf weten hoe ckv wordt ingevuld, door wiskunde verplicht te stellen in het profiel C&M wordt de ruimte om nog te kiezen voor een kunstvak voor de leerlingen en de school enorm verkleind.
De onderwijshervormingen van de voorgaande jaren zijn de oorzaak van de slechte taal- en rekenkennis van leerlingen en deze achteruitgang wordt nu verhaald op het cultuuronderwijs.
Bovendien valt er meer te leren dan taal en rekenen, zoals sociale vaardigheden, creativiteit, probleemoplossend vermogen, het leren kennen en respecteren van andere standpunten dan de jouwe, vertrouwen op wat je zelf kan. Nu worden het 21st century skills genoemd, wij zijn daar al jaren mee bezig in het kunstonderwijs.
In mijn lessen zie ik dat leerlingen in korte tijd beter leren samenwerken, zich durven te laten zien voor de rest van de groep, de groep beter met elkaar omgaat, de leerlingen hun eigen oplossingen vinden voor de problemen die ik ze voorleg en verder leren kijken dan hun neus lang is (niet alleen handig voor kunstenaars, maar voor ieder mens).
Het lijkt mij dan ook een zeer onverstandig en onzinnig idee om hier een streep door te trekken (sterker nog ik zou willen pleiten voor verplicht structureel kunstonderwijs in het PO; dat zou nog eens een kwaliteitsimpuls zijn!).