Wetsvoorstel bovenbouw havo-vwo
Reactie
Naam
|
R.S.G.Wiringherlant (opmerkingen tweedefase havo en vwo G. G. Heidema)
|
Plaats
|
Wieringerwerf
|
Datum
|
15 oktober 2012
|
Vraag1
Welke opmerkingen heeft u over het wetsvoorstel inzake de Tweede Fase havo en vwo?
Helaas ben ik het volstrekt NIET eens met de nieuwe maatregel! Wanneer de kunstvakken (CKV en KUNST/BV/MU) niet een zelfde plaats toebedeeld krijgen als de andere vakken zal de geloofwaardigheid zakken en zijn we weer terug bij af. Kunstvakken moeten zich immers altijd bewijzen!!! Kunstvakken eisen een zelfde status als de vakken nederlands, geschiedenis, biologie, enz.
Op dit moment zijn de kunst en cultuurvakken vakken (Kubv/mu/kua/ckv) op havo en vwo goed ingebed en worden door de leerlingen serieus genomen. Het is prima dat scholen meer vrijheid krijgen om het vak in te richten naar de cultuur van de school. Maar CKV moet een school-examen blijven. KUBV/MU daar en tegen moeten aangevuld worden met wiskunde zoals de praktijk was in het begin periode van de profielstructuur. Leerlingen zonder enig wiskundig inzicht zijn te zwak voor de kunstvakken. Maar net als "wiskundige geletterdheid" is er ook een grote en sterke behoefte aan "kunstzinnige geletterdheid" (of wel beeldtaal) in deze snelle wereld waar je communiceert met beelden en symbolen. Dit laatste kun je niet onderbrengen bij vakken als nederlands en geschiedenis. Ten eerste is daar de tijd niet voor en ten tweede zijn deze vakken te statisch. Leerlingen willen graag leren door zelf te onderzoeken en te ervaren d.m.v. materialen, technieken, vormprincipes, beeldelementen in de diverse diciplines. Dit opzij zetten is het kind weg gooien met het badwater.