Wetsvoorstel bovenbouw havo-vwo
Reactie
Naam
|
Open Schoolgemeenschap Bijlmer (AHM Assendelft)
|
Plaats
|
Amsterdam
|
Datum
|
6 oktober 2012
|
Vraag1
Welke opmerkingen heeft u over het wetsvoorstel inzake de Tweede Fase havo en vwo?
Gedurende 27 jaar geef ik les op een middelbare school in de kunstvakken en CKV. Ik zie welke verrijkende bijdrage de kunst- en cultuurvakken een school leveren: ze vormen het hart van een school. Leerlingenwerk siert de school, de gezamenlijke ondernomen cultuuruitstapjes vormen het zout in de pap in het leven van een middelbare scholier. (Mits goed onderbouwd door een inhoudelijke verdieping aangereikt tijdens de CKV lessen). Kunst- en cultuuronderwijs bevordert:
* Inlevingsvermogen
* Verbazing, verwondering, nieuwsgierigheid
* Zintuigelijke prikkels
* Het ontdekken en waarderen van de veelzijdigheid en de rijkdom van de menselijke vermogens
* Zelfvertrouwen, het ontdekken van eigen scheppend vermogen
* Signaleren en waarderen van de diversiteit van cultuuruitingen
Mocht deze bijdrage aan de ontwikkeling van jongvolwassenen afgeschaft worden vindt er een verschraling van persoonlijkheidsvorming plaats die de gehele maatschappij treft. Een maatschappij met een eenzijdige nadruk op kennis met de afwezigheid van de menselijke maat haalt de ziel uit het leven.