Wetsvoorstel bovenbouw havo-vwo
Reactie
Naam
|
Pieter Nieuwland College (Django van den Busken)
|
Plaats
|
Amsterdam
|
Datum
|
26 november 2012
|
Vraag1
Welke opmerkingen heeft u over het wetsvoorstel inzake de Tweede Fase havo en vwo?
Geachte minister Bussemaker en staatssecretaris Dekker,
Ik ben voor het behoud van het vak CKV als verplicht vak voor alle leerlingen in de bovenbouw van havo en vwo.
Met dit idee heeft het voor veel scholen vrijwel hetzelfde resultaat, namelijk dat CKV toch niet in het vakkenpakket zit. Dit heeft vooral de reden dat als scholen niet bemiddeld worden, de school ook minder interesse heeft in het investeren in het vak. Dit zal zeker het geval zijn als de school in geldnood zit. In dit plan zit dus maar weinig toekomst voor CKV. In dit geval zal dus maar weinig geld in dit vak worden gestopt.
Het idee om Culturele Kunstzinnige Vorming, of CKV, niet te verplichten zou slecht zijn voor het verband in het onderwijs. CKV geeft in dit geval een variatie op de directe theorie en gaat dieper in op het abstracte. Als een school dit niet zou genoeg zou toepassen zouden leerlingen dus minder abstract denken worden aangeleerd. Met abstract denken worden de meeste nieuwe uitvindingen gedaan, en is vernieuwing tegenwoordig niet wat onze samenleving overeind houdt? U kunt iedereen wel de directe aanpak aanleren, de vaste regels van rekenen spelling en taal, maar hoe kunnen we dan nog nieuwe dingen bedenken als we niet worden gestimuleerd om verder te denken dan het aangeleerde?
Ziet u nu in dat als dit culturele inzicht afschaft de wetenschap steeds minder zal voortzetten en dat we dan uiteindelijk niet meer abstract kunnen denken, alleen aan wat ons aangeleerd wordt? Hiermee zal dus langzamerhand onze samenleving verslappen en zal Nederland veel minder nieuwe dingen in de wereld kunnen brengen.
Ik hoop dat u mijn punt inziet.
Hoogachtend,
Django van den Busken
Pieter Nieuwland College, Amsterdam Nobelweg 6
Klas PV4c