Wetsvoorstel bovenbouw havo-vwo
Reactie
Naam
|
Technische Universiteit Eindhoven (MSc E de Hoop)
|
Plaats
|
Eindhoven
|
Datum
|
9 november 2012
|
Vraag1
Welke opmerkingen heeft u over het wetsvoorstel inzake de Tweede Fase havo en vwo?
CKV als examenvak afschaffen betekent praktisch gezien dat het onmogelijk is CKV nog in te roosteren als vak überhaupt. Dit is een enorm verlies. We kleden hiermee het onderwijs uit tot een middel om mensen te 'maken' die de economie kunnen aanzwengelen. Echter, met dit soort manieren van uitkleden snijden we aan de basis van menselijke vorming, om de volgende redenen:
Leren over kunst en cultuur is leren over de maatschappij, is kritisch leren kijken en denken, is leren over hoe de wereld in elkaar steekt en is voornamelijk een kans om geraakt te worden. Vanbinnen.
Juist de mogelijkheid van het aanspreken van het gevoel van scholieren en hen begeleiden in het verwoorden hiervan is broodnodig naast al het cognitief leren. Wanneer die balans weg is, schaadt dat ongetwijfeld ook de resultaten bij wiskunde, Nederlands en Engels.
Ik zeg nee. Kunst en cultuur is datgene wat ons als mensen bindt en onderwijs moet op de eerste plek menselijk zijn.