Wetsvoorstel bovenbouw havo-vwo

Reactie

Naam Ludger College (R.B. Koenders)
Plaats Doetinchem
Datum 23 september 2012

Vraag1

Welke opmerkingen heeft u over het wetsvoorstel inzake de Tweede Fase havo en vwo?
Met grote schrik verneem ik, docent CKV en Tekenen, dat er een wetsvoorstel is opgesteld waarin mijn geliefde en kwalitatief hoogstaande vak CKV verdwijnt. Na het pre-advies van de verkenningscommissie, komt ineens dit wetsvoorstel waarin niets uit het advies van de commissie terug te zien is. Dit wetsvoorstel komt als een donderslag bij heldere hemel en ik begrijp er helemaal niets van om twee redenen:
1. Ik geloof niet dat er sprakekan zijn van een kwaliteitsimpuls binnen cultuuronderwijs als het vak verdwijnt. In dit voorstel wordt een vak geschrapt waar de afgelopen jaren enorm in is geïnvesteerd door culturele instellingen, kunstvakopleidingen en kunstdocenten. Het is maar de vraag hoe de kunstzinnige vorming in de praktijk vorm krijgt binnen vakken als maatschappijleer of geschiedenis. Ik ervaar dit als een ontkenning van mijn expertise als interdisciplinair opgeleid kunstdocent.
2. Ik vind het verplichten van Wiskunde in het profiel C&M blijken van een eng begrip van kwaliteit. Dit voorstel beperkt de leerling met artistiek talent omdat het cultuurprofiel uitgekleed wordt. De leerling kan nu niet meer kiezen voor twee kunstvakken, een optie die ik de afgelopen jaren als een winst voor de kunstzinnige leerling heb gezien. Ook voor vakken als Maatschappijwetenschappen en Filosofie kan dit geen goed nieuws zijn. Op mijn school kiezen veel leerlingen één van deze vakken binnen het profieldeel naast een kunstvak.
Een rigide kijk op kwaliteit binnen het onderwijs en de plaatsing van wiskundige kennis boven reflectie op onszelf en de samenleving (kunst, cultuur, het kritisch denken en een praktische verwerking daarvan) lijkt de basis te zijn voor dit voorstel. Wederom een verarming van mijn vakgebied en voor de ontwikkeling van onze leerlingen.