Wetsvoorstel bovenbouw havo-vwo

Reactie

Naam Veluws College Walterbosch (Creatief in plaats van rationeel L.I.K. Evers)
Plaats Apeldoorn
Datum 23 oktober 2012

Vraag1

Welke opmerkingen heeft u over het wetsvoorstel inzake de Tweede Fase havo en vwo?
Als je CKV afschaft is dit een gemis voor het Nederlands onderwijs. Collega's uit Duitsland die ik wel eens uitleg wat voor vak CKV is zijn allemaal onder de indruk dat zo een vak mogelijk is. Zij vinden het jammer dat zij niet zo een vak hebben dat niet puur om prestaties gaat maar om ervaringen. Een vak waarin er gewerkt wordt om het referentiekader van de leerlingen te laten verruimen. De hoeveelheid keuze vrijheid die leerlingen hierin zelf hebben is uniek en bijzonder waardevol, elke leerling kan zijn eigen culturele ontwikkeling doormaken bij CKV.
Leerlingen die CKV hebben (tussen de 15 en 18 jaar ongeveer) zitten in een fase van hun leven dat ze zichzelf leren kennen, en door te ervaren wat ze leuk vinden en wat anderen wel of niet leuk vinden kunnen ze beter inzicht krijgen wie ze zelf zijn. Wat je rond deze leeftijd leert kennen neem je mee voor de rest van je leven. Doe je dit in een ander vak dan is het slecht een onderdeel en zal de nadruk minder komen te liggen op de ontwikking van de persoonlijke smaak van de leerling en het verbreden van zijn/ haar referentiekader op cultureel gebied. De diversiteit en de diepgang zullen verminderen.
Daarom pleit ik ook voor het behoud van het vak CKV als een verplicht onderdeel voor alle leerlingen.


PS:
School bestaat voor 85% uit rationeel werken. Laat de 15 % creatief werken niet nog minder worden. Want dat is onevenwichtig voor elk mens! Bij alle sollicitaties vragen ze creatief (denkende) mensen, dus laten we daar op de scholen ook eens meer aandacht aan geven! In plaats van wiskunde verplicht voor iedereen vragen wij alleen één kunstvak verplicht bij één profiel, is dat dan teveel gevraagd?