Wetsvoorstel bovenbouw havo-vwo

Reactie

Naam A.J. Schoonhoven
Plaats Utrecht
Datum 7 oktober 2012

Vraag1

Welke opmerkingen heeft u over het wetsvoorstel inzake de Tweede Fase havo en vwo?
Zeven gedachten over het voorstel om het vak CKV af te schaffen

De opmerking geldt het voorstel tot het afschaffen van het vak CKV.
Ik geef les op een middelbare school en maak bezwaar tegen het voorstel om dit vak af te schaffen omdat het onmisbaar is voor een groot gedeelte van onze leerlingen.

Het is voor veel leerlingen de eerste kennismaking met cultuur in de vorm van een museum, kunstenaar, theater, filmproductie enz. . Deze kennismaking mag de leerlingen niet afgenomen worden. Dit houden we alleen maar vast door jongeren vroeg kennis te laten maken hiermee.

Nederland is al lange tijd een van de leidinggevende landen wanneer het gaat om ontwerpen, vormgeven en avant garde kunst. Om dit (export)product een concurrerend niveau te laten behouden, moeten we jongeren hier vroeg mee in aanraking brengen.

Er moet een alternatief geboden worden wanneer het vak CKV alsnog wordt afgeschaft. Het alternatief dat voorgesteld wordt, is een papieren alternatief. Een vervangende actviteit voor de leerlingen organiseren, zal meer tijd en geld vragen dan dit vak dat op een middelbare school al loopt en makkelijk in te passen is.

Er schijnt meer ruimte te moeten komen voor kernvakken. Bij mijn weten hebben deze vakken al ruim voldoende uren. Wanneer in de bestaande uren geen voldoende hoog niveau gehaald kan worden, moet de kwaliteit van deze lessen omhoog, niet de kwantiteit.

Het vak CKV neemt weinig ruimte in. Er wordt niet veel beslag op de leerlingen gelegd. De meeste tijdwinst in de schoolweek zal worden geboekt bij vermindering van huiswerk. De huiswerkdruk van CKV is laag.

Wanneer een school CKV afschaft, ligt er geen verplichting tot opvoeren van uren van andere vakken. Dit lijkt een verkapte bezuinigingsmaatregel die uiteraard ten koste van werkgelegenheid gaat!