Wetsvoorstel bovenbouw havo-vwo
Reactie
Naam
|
gsg guido de bres (dhr w leendertse)
|
Plaats
|
amersfoort
|
Datum
|
4 oktober 2012
|
Vraag1
Welke opmerkingen heeft u over het wetsvoorstel inzake de Tweede Fase havo en vwo?
Ik heb opmerkingen over het voorstel CKV te schrappen. Jarenlang investering wordt weggegooid, jarenlang zijn docenten in spé opgeleid tot docent CKV icm muziek of de beeldende vakken. Deze mensen ontneem je de kans op een baan, meer werkloosheid dus. Daarnaast is er door de zittende docenten veel geïnvesteerd in bijscholing, lesmaterialen en wordt er elk jaar nieuw materiaal bij geschreven. Dit kan dus zo de prullenbak in, want mij ervaring is dat wanneer je scholen "iets erbij" laat doen buiten de lestijd dat dat op niet zo heel veel goeds uitdraait. Natuurlijk moet er extra wiskunde etc. onderwezen worden, echter hoe kun je goed wiskunde doen als je niet eerst leert kijken en onderzoeken, basiskenmerken van het vak CKV. Daarnaast is men in Nederland druk bezig om zo een elitair kunstwereldje te creëren waar kunst enkel is weggelegd voor de mensen die er geld voor over hebben terwijl het juist voor leerlingen belangrijk is dat ze in aanraking komen met allerlei soorten om zo hun mening te vormen door middel van argumenten, ook niet geheel onbelangrijk bij Nederlands. Ook merk ik dat leerlingen het een verademing vinden om eens niet enkel in de schoolbanken te zitten om woordjes te leren of sommetjes te maken, maar gewoon lekker kunnen kijken, onderzoeken, praktisch bezig kunnen zijn.
Mijn overtuiging is dat je met het schrappen van CKV werkloosheid creëert, mensen diepgang en creativiteit ontneemt en toestevent op een cijfertjeseconomie waar gevoel, expressie en esthetiek geen enkele rol meer speelt.
Walter Leendertse
Docent CKV, handvaardigheid, tekenen & muziek
GSG Guido de Bres