Wetsvoorstel bovenbouw havo-vwo
Reactie
Naam
|
Dhr. IAH Postmes
|
Plaats
|
Echt
|
Datum
|
25 oktober 2012
|
Vraag1
Welke opmerkingen heeft u over het wetsvoorstel inzake de Tweede Fase havo en vwo?
Beste,
Hoeveel leerlingen heb ik in de afgelopen 16 jaar beeldend onderwijs wel niet ontmoet die zelfs met enig tegenstribbelen de kunstvakken hebben kunnen ervaren? En hoe hebben die leerlingen een stap gezet om enig vrijheid en ruimte te creëeren in hun hoofden met en zonder stimulans van hun ouders? En wanneer kwamen ze in contact met mensen en gedachten die er voor kunnen gaan zorgen dat creativiteit een belangrijke plek in hun leven gaat spelen.
Onderwijs is een plek waarin je al die leerlingen iets kunt laten ervaren wat in hun toekomst wel eens een belangrijke plek zou kunnen gaan innemen. Veel mensen onderschatten de potentie en het belang van mensen met een creatieve geest. Je leert je omgeving op een andere manier kijken en dat is een essentieel stuk gereedschap wat in veel werkvelden van belang is. Een vak als CKV levert hieraan een belangrijke bijdrage.
Naast alle aandacht voor taalvaardigheid en rekenvaardigheid moeten we vooral niet vergeten dat het stimuleren van meervoudige intelligentie niet vanzelf gaat. De uitdaging om van een verplicht vak een feest te maken heeft alle betrokken docenten er niet van weerhouden om leerlingen in contact te brengen met de essentie van leven. Zonder cultuur is er geen samenleving. En zoals Sir Ken Robinson ons al de vraag heeft gesteld "do schools kill creativity" kunnen we ons de vraag stellen "do governments kill creativity". Ik ben ervan overtuigd: onkruid vergaat niet!
Laten we ons vak overbodig maken? Zijn we niet allemaal eeuwige leerlingen?