Wetsvoorstel bovenbouw havo-vwo
Reactie
Naam
|
Opleiding DBKV, Minerva, Groningen (S.J.M. den Engelsen)
|
Plaats
|
Zwolle
|
Datum
|
25 september 2012
|
Vraag1
Welke opmerkingen heeft u over het wetsvoorstel inzake de Tweede Fase havo en vwo?
Het afschaffen van CKV om zo een kwaliteitsimpuls aan Culturele Vorming te geven lijkt me tegenstrijdig. Een kwaliteitsimpuls geef je met versterking of verdieping, niet door iets af te schaffen. Iedereen kan bedenken dat wanneer CKV wordt ondergebracht bij andere vakken, het nu zo rijke vak oplost in de andere verplichte zaken die er bij de scholen op hun bordje ligt. Het geven van een algemeen cultureel vak aan alle leerlingen is uniek en broodnodig. De confrontatie met kunst en cultuur maakt dat leerlingen ‘van hun plek komen’. Dat ze geconfronteerd worden met vragen die gaan over henzelf, over de ander, over de cultuur die om hen heen is en waar zij mede vorm aan geven. Met alleen de nadruk op de kernvakken, wordt maar de helft verteld aan jongeren. In een periode waarin jongeren hun identiteit vormen is het van belang om naast het economische verhaal, naast het verhaal van ‘het recht van de sterkste’, het nut, ‘de markt’ ook de andere kant te vertellen. Namelijk het verhaal van de kunst en cultuur waarin het experiment, fouten maken, uniciteit, subtiliteit en schoonheid belangrijke onderdelen van het leven zijn. Als we als maatschappij halve verhalen aan jongeren vertellen, moeten we ons niet verbazen dat ze tot halve volwassenen opgroeien.