Wetsvoorstel bovenbouw havo-vwo

Reactie

Naam A Van Rheede
Plaats Hilversum
Datum 8 oktober 2012

Vraag1

Welke opmerkingen heeft u over het wetsvoorstel inzake de Tweede Fase havo en vwo?
Beste lezer,

Waarom de problemen met rekenen en taal koppelen aan het vak CKV? Wat gaat er mis bij nederlands en wiskunde? Waarom kunnen zij niet toe met de onderwijstijd die zij toebedeeld krijgen?
Waarom de oplossing voor dat probleem zoeken in het wegstrepen van een ander vak.

Het vak CKV staat pas kort op de lessentabel. Docenten hebben zich omgeschoold en werken zich in het zweet om aansprekende, inspirerende opdrachten te schrijven. De vruchten zijn zichtbaar in het gedrag van onze leerlingen, in de school en in het cultureel aanbod om school heen.

Hoe kan het dat een begaafd kind dat kiest voor een nt of ng profiel straks wankel door het leven gaat, kan goed rekenen en schrijven maar denkt dat musici, kunstenaars, vormgevers, dansers klaplopers zijn die profiteren van de staat.

Laten we dit soort sentimenten ons beleid bepalen? Of kan er eerst onderzocht worden wat de opbrengst is van ons vak. Mogen wij onze leerlingen alsjeblieft als ontwikkelde burgers een diploma in de hand drukken, homo universalis, kijk, luister en leer.