Wetsvoorstel bovenbouw havo-vwo
Reactie
Naam
|
E van Sloten
|
Plaats
|
Enschede
|
Datum
|
5 oktober 2012
|
Vraag1
Welke opmerkingen heeft u over het wetsvoorstel inzake de Tweede Fase havo en vwo?
Waarom ik vind dat dit vak moet blijven bestaan:
1) De leerlingen leren hun wereld verrijken. Vaak blijven leerlingen steken in wat ze al weten en kunnen. Met behulp van CKV krijgen ze een vernieuwend cultureel programma aangeboden, waarin ze ontdekken dat er meer bestaat. De samenleving staat bol van kunst en cultuur en op deze manier leren zij ontdekken waar onze samenleving uit bestaat en leren ze hun eigen weg vinden.
2) Bij het vak CKV geven de leerlingen regelmatig presentaties. Ze leren bij het geven van multimediale presentaties verschillende vaardigheden en deze zijn noodzakelijk in hun verdere carrière.
3) Leerlingen leren te reflecteren en te evalueren. Dat is een groot onderdeel bij het vak CKV, wat minder vaak bij andere vakken aan bod komt. Leerlingen moeten zich afvragen waarom ze iets mooi vinden of juist minder mooi en wat ging er goed of fout tijdens hun creatieve proces? Goed kunnen reflecteren en een goede zelfevaluatie kunnen maken is de basis voor goed kunnen leren (je weet dan wat je fout doet en hoe je het kunt verbeteren) en zullen ze in de rest van hun loopbaan nog erg vaak nodig hebben.
4) Het maken van verslagen is ook een onlosmakelijk deel van het vak CKV. Hieruit blijkt vaak dat de leerlingen de Nederlandse taal vaak nog niet eigen is! Wat dat betreft zeker een vakoverstijgend onderdeel. Bij het maken van een verslag worden ze bewust van kunst en cultuur, waarbij ze hebben moeten observeren en analyseren. Ze leren hun observaties en hun mening in woorden om te zetten. En dat is niet altijd even makkelijk!
5) Het ontwikkelen van talent! Er bestaat in hun leven verder geen enkel andere mogelijkheid om met meerdere kunstvormen in aanraking te komen.
6) Bij het vak CKV creëren de leerlingen verschillende kunstwerken dat ze hun hele leven lang zullen herinneren en waar ze trots op zijn!
Vooral bij de havoleerlingen zijn bovenstaande vaardigheden en leerprocessen noodzakelijk voor hun verdere ontwikkeling als persoon en als flexibele werknemer in de aanstormende snelle maatschappij. Bij Bèta- en alfavakken leren de leerlingen feiten kennen en worden ze volgepropt met kennis. Mensen kunnen hun hele leven lang feitjes opzoeken, maar ze leren zichzelf niet hoe ze creatief en dus oplossingsgericht moeten zijn. Bij het vak CKV wordt dit uitstekend gestimuleerd en op gang gezet!