Wetsvoorstel bovenbouw havo-vwo
Reactie
Naam
|
O Ephraim
|
Plaats
|
Den Haag
|
Datum
|
6 oktober 2012
|
Vraag1
Welke opmerkingen heeft u over het wetsvoorstel inzake de Tweede Fase havo en vwo?
Kwalitatief hoogstaand onderwijs is essentieel voor een moderne beschaving, cruciaal voor het succesvol functioneren van een ontwikkelde samenleving. Onderwijs voor kinderen als voorbereiding op hun leven zorgt ervoor dat zij door kennis (in de breedte) en inzicht (in de diepte) greep krijgen op de wereld om hen heen en zich ontwikkelen tot volwaardige individuen, onmisbare schakels in onze samenleving.
Daarom heeft de overheid een leidende en stimulerende rol in het creëren van de optimale condities voor succesvol onderwijs. Dat scholen actief moeten worden gestimuleerd cq gedwongen om onderwijsbeleid uit te voeren lijkt de huidige Minister van Onderwijs niet te zijn ontgaan. Dat geldt in ieder geval voor onmisbare vakken als Nederlands, Engels en Wiskunde. Maar dat voor de ontwikkeling van leerlingen cultuuronderwijs net zo essentieel is - en dus actief gestimuleerd moet worden - lijkt de minister volledig uit het oog te zijn verloren.
Zonder inbedding van kunstonderwijs in de opleidingen van onze scholen lopen wij het risico dat voor een hele generatie toekomstige Nederlanders de kans op een volwaardige opleiding geminimaliseerd wordt. Wij lopen de kans een generatie van feitenstampers op te leiden. Mensen met een brede kennis maar zonder verdieping, met een gebrek aan associatief en relativerend vermogen. Jongens en meiden die de wereld om hen heen niet hebben gespiegeld aan de universele waarden en diepe emoties die met kunst en cultuur op inspirerende wijze worden overgebracht. Die niet hebben geleerd te kijken, luisteren, beleven. Die niet hebben meegekregen dat kunst en cultuur aanzet tot nadenken, meevoelen, verontwaardigen en ontroeren. Essentieel voor volwaardige, ontwikkelde mensen.
Door de opstelling van de Minister lijkt het erop dat de overheid het in de toekomst niet meer tot haar taak rekent om actief te zorgen (door beleid en financiële stimulans) dat jongeren met kunst en cultuur in aanraking komen en worden gevormd tot volwaardige, ontwikkelde mensen. Dat is zorgwekkend. De overheid dient hiervoor nu juist te waken en dient met een duidelijke opdracht en duidelijk mandaat van haar bewindvoerders de ontwikkeling van onze toekomstige generaties te verzekeren.
Ik verzet mij tegen het voorstel van de minister van onderwijs om het vak Culturele Kunstzinnige Vorming te schrappen en hoop dat velen met mij dat zullen doen zodat het tij gekeerd zal worden.
Onno Ephraim,
6 oktober 2012