Wetsvoorstel bovenbouw havo-vwo
Reactie
Naam
|
BAK, basis voor actuele kunst (M.P. Nagtzaam)
|
Plaats
|
Utrecht
|
Datum
|
18 oktober 2012
|
Vraag1
Welke opmerkingen heeft u over het wetsvoorstel inzake de Tweede Fase havo en vwo?
BAK, basis voor actuele kunst is sterk tegen het wetsvoorstel omtrent de afschaffing van het examenvak CKV.
Goed georganiseerd cultuuronderwijs is essentieel voor leerlingen om kennis te maken met cultuur en kunst. Het vak CKV biedt alle leerlingen, dus ook zij die vanuit huis een minimale, culturele opvoeding meekrijgen, gelegenheid tot verdieping, verruiming en verbeelding: wezenlijke elementen in de ontwikkeling van jongeren. Het afschaffen van het vak CKV zorgt voor een verarming van het onderwijs en dus voor een beperking in de ontplooiing van jongeren.
De vage plicht voor scholen om kunst en cultuur aan te blijven bieden zonder het te koppelen aan een schoolvak, kan onmogelijk leiden tot de gewenste kwaliteitsimpuls. De integratie van kunst en cultuur in het onderwijs vraagt duidelijk geformuleerde eindtermen en een implementatie in het lesprogramma, zoals ook blijkt uit de vergelijkbare ‘burgerschap-discussie’.
Het vak CKV heeft geleid tot zorgvuldig opgebouwde, vruchtbare contacten tussen scholen, kunstdocenten en het kunstcircuit. Door de afschaffing zullen niet alleen jongeren en docenten worden gedupeerd, ook culturele instellingen, zoals BAK, zullen hard geraakt worden. Na de enorme bezuinigingen in het kunstveld, laat ook deze aanslag veel schade achter door een terugdringend aantal bezoeken van leerlingen, en erger nog, door een breuk te slaan in het opbouwen van een relatie met toekomstig publiek.