Wetsvoorstel bovenbouw havo-vwo

Reactie

Naam Marco Martens (MHW Martens)
Plaats Rotterdam
Datum 4 oktober 2012

Vraag1

Welke opmerkingen heeft u over het wetsvoorstel inzake de Tweede Fase havo en vwo?
Afschaffen verplichte vak CKV, in plaats daarvan een algemene wettelijke opdracht voor culturele vorming;

Dit lijkt me zeer onverstandig. Er zijn voldoende wetenschappelijke onderzoeken gedaan die aantonen dat in aanraking komen met cultuur minstens zo belangrijk is als kernvakken als Nederlands, Engels en Wiskunde. Om de context van deze lesstof te kunnen plaatsen en toepassen zullen leerlingen in staat moeten zijn hun eigen kaders en kijk op de wereld te ontwikkelen. Daar speelt cultuur, in welke vorm dan ook, een significante rol in. Dit gaat niet bereikt worden door een 'wettelijke culturele opdracht'. Het schoolvak CKV afschaffen vind ik daarom geen goed idee. Het vak zou wel scherper mogen: meer externe docenten uit het culturele vakgebied in plaats van een omgeschoolde biologiedocent. Dan gaan leerlingen cultuur proeven en erin participeren. Als een docent Nederlands vertelt dat lezen leuk is, neemt een leerling dat minder snel aan dan wanneer er een schrijver in de klas komt die dat vertelt.
Ik ben zowel werkzaam als docent Nederlands als freelance in de culturele sector, dus ik zie beide kanten van het vak. En ik zie leerlingen die gebaat zijn bij een ontwikkelpotentieel wat, wetenschappelijk bewezen, niet haalbaar is zonder cultuureducatie door bevlogen mensen uit het vakgebied.

Met vriendelijke groet,
Marco Martens