Wetsvoorstel bovenbouw havo-vwo

Reactie

Naam Valuascollege (R Wering)
Plaats Venlo
Datum 10 oktober 2012

Vraag1

Welke opmerkingen heeft u over het wetsvoorstel inzake de Tweede Fase havo en vwo?
Ik wil heel graag reageren op voorstel van het verdwijnen van CKV. Alle argumenten die ik lees zoals kennismaking met kunst, cultuur en het culturele veld daar ben ik het helemaal mee eens. Ik zie dat CKV nog een veel bijzonderdere functie heeft gekregen. Het bind het culturele veld met leerlingen en met de scholen. Ik zie dat in door de komst van CKV leerlingen veel cultuur bewuster worden. Leerlingen worden bewust van hun culturele identiteit en kunnen zich ook meten aan verschillen. Het lijkt me alleen maar heel belangrijk worden in een cultuur waar we juist op zoek zijn naar onze culturele identiteit en ons cultureel erfgoed. In het Venlose zie ik zelfs dat het ook leerlingen bind en zelfs terug komen naar hun stad omdat leerlingen bewuster zijn van het culturele aanbod. In het onderwijs gaat het vaak over een culturele diversiteit. Ik denk dat CKV en he kunstonderwijs ons bewust maakt van deze zaken. Als school en culturele instelling hebben we dankzij CKv de mogelijkheid gekregen om met elkaar in gesprek te gaan en elkaar te versterken. Jongeren zijn van een lastige “onhanteerbare” groep naar een groep gegaan die duidelijk toch interesse heeft en ook wat wil weten over kunst. Het blijkt niet uit te maken of het over hi- of low-culture gaat. Ze willen alles zien en zijn niet bang om ook moeizame voorstelling, tentoonstellingen enz. te bekijken. Belangrijk blijft wel dat ze leren waar ze moeten kijken, hoe ze moeten kijken en hoe dat ze moeten kiezen om dat te zien, horen en ervaren wat hun oorkeur heeft. Dit zou nooit meer op zo’n gestructureerde basis kunnen als CKV verdwijnt. Een doodzonde en een gemiste kans op een ontwikkeling die zeer onderschat wordt met zo’n wetsvoorstel.